Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Качественото хранене: Правилни и погрешни заключения

д-р Ипократис Пападимитракос
диетолог, блог: ipologia.com

Какво да ям? Това е въпрос който тормози хората постоянно.

Какво означава качествена храна?

Съществуват множество гледни точки относно „качественото хранене”, объркването идва от това, че хората опитват да ги сведат до една.

Ето няколко примера - независимо дали един зеленчук е екологично чист или не, съдържанието на калории, вода, витамини и минерални вещества в него в крайна сметка остава едно и също.

Разбира се екологичната продукция ни “спестява” цялата химия която се използва в парникови условия.

Под качествена храна трябва да се разбира храна която не вреди.

Коя е тази храна?

Общоприетото правило е под понятието полезната и качествена храна да се разбира храна с ниско съдържание на мазнини и захар. Нека се фокусираме върху мазнините, защото въпреки всичко захарта е въглехидрат, който ни осигурява необходимата енергия при физическа активност, нещо което не е валидно за мазнините!

В по-голямата си част мазнините, които попадат в тялото ни, си остават мазнини! Това означава, че когато приемем 20 гр. мазнини, теглото ни се покачва с почти 20 гр.! Освен проблемите с кантара не трябва да забравяме и кръвните показатели като холестерол, триглицериди и рисковете от сърдечно-съдови заболяваня, към които ни води храненето богато на мазнини.

Става въпрос както за мазнините, които се виждат лесно: олио, масло, маргарин, зехтин, така и за скритите. Къде са скритите мазнини? Едно парче кашкавал, например, е 50% мазнини - половината от него се залепва директно върху тялото ни! Същото е и положението със сладките неща, особено шоколадовите (какаовото масло), сирената и тежките меса.

За съжеление търговските и общочовешки заблуди са навсякъде около нас и трябва да сме много внимателни, когато избираме и консумираме храната си! Примерите са около нас - независимо дали става въпрос за зехтин или за свинска мас, това са мазнини, с които не трябва да се прекалява, поради горепосочените причини.

Разбира се зехтинът е мазнина с по-добри хранителни качества и е за предпочитане пред другите животински мазнини, но 1с.л. зехтин си остава 1 с.л. мазнина! Друг пример потвърждаващ широкоразпространените заблуди е конфликтът между суровите и печени ядки – независимо от вида им на приготвяне ядките остават с много висока масленост - 50%. Единственият плюс на суровите ядки е, че техните мазнини са по-полезни за тялото, защото не са претърпяли термична обработка.

назад ...

Режим на хранене при диабетиците

За диабетиците препоръчителни са физиологичните храни - тези продукти, към които еволюционно човек е привикнал.

На първо място по забрана са рафинираните захари - т. е. всичко, което съдържа захар, трябва да се избягва (това важи за диабетици, за хора със затлъстяване и за всички здрави). Опасни ястия са шоколадът и производните му изделия, пасти, торти, баклави, кола, бисквити, сокове, сиропи и т. н.

Някои казва, че “Мозъкът се храни само с въглехидрати, сега ще похапна един шоколад” и действително мозъчните клетки използват за енергия захар и глюкоза.

прочети повече ...

Опасно и рисковано е човек сам да предприеме гладолечение

Според д-р Георгиева, провеждаща курсове по гладолечение в столичен център за природна медицина и в Банкя, тревожен е фактът, че много млади момичета, амбицирани да постигнат фина фигура, се подлагат на опасни сурови диети и отказват да се хранят дълго време.

Това може да доведе до анорексия или булимия, до ендокринни и други тежки психосоматични увреждания.

Неконтролираното, самоволно гладуване в домашни условия е рисков фактор с непредвидими последствия, ето защо е наложително незабавното връщане към възстановяващо, балансирано хранене.

прочети повече ...

АРХИВ

Търси в статии