Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Методи за отслабване

Всяка жена, копнееща да втали фигурата си и то за кратко време, задължително се е сблъсквала с неразрешимия проблем...

Как да съчетае препоръчаните й продължителни фитнес натоварвания в залата с острите диети от типа на: закуска - варен картоф, обяд - яйце, а на вечеря - задушени зеленчуци с обезмаслено сирене?

Това, че проблемът е неразрешим, се разбира много скоро, тъй като организмът на неподготвения човек не може да отговори адекватно и най-вече ефективно в желаната посока на двата мощни стресора: глад и физическо натоварване.

В повечето случаи безумният експеримент се преустановява и това можем да приемем като значително по-приемливия вариант, защото неговото упорито продължаване освен физическо и психическо изтощение ще доведе до загуба единствено на мускулна маса.

Човешкият организъм реагира адекватно и позитивно се адаптира единствено към постепенно променящите се условия на живот. Това, наложено от живота и потвърдено от науката правило, следва стриктно да се спазва най-вече по отношение на кардиналните и взаимнообуславящи се процеси на живите организми: анаболизъм (хранене) и катаболизъм (движение). Оттук следва, че драстичните и особено едновременните промени на това утвърдено житейско статукво за всеки отделен индивид не може да доведе до нищо добро.

Най-доброто доказателство за това дават елитните културисти. Дори и те, подготвящи се години наред, през подготвителния период извършват високо интензивна тренировъчна дейност, но на фона на позитивен енергиен баланс. Докато през състезателния период храненето е ограничено, но тренировката е слабо интензивна. Като продължителността на тези периоди се определя преди всичко от планираните съответно хипертрофични и калиперометрични промени.

Ако мислено, но и фактологически се върнем един милион години назад във времето, ще констатираме, че през 99% от този период нашите древни прародители са се хранили предимно с месна храна - животни, птици, риба, яйца, както и с богати на целулоза продукти: диви плодове, билки, грудки и  др.

Това означава, че между 60 и 90% от енергетичната стойност на храната  им се е осигурявала от  белтъчната съставка. Преди седем хиляди години в  Египет започва строежа  на напоителните канали на Нил, а с това и производството на зърнените храни. Тяхното производствено разпространение по останалите точки на света обаче е ставало постепенно, а в доста географски региони и до ден днешен не съществува.

Нещо повече, популярни и много използвани въглехидратни храни като царевицата и картофите напускат американския континент и се разпростират по света едва през последните 500 години. Лесно можем да заключим, че въглехидратната съставка активно е присъствала в храненето на човека от 0,05 до 0,5% при неговото еволюционно развитие.

От този анализ следва, че организмът на всички наши съвременници е адаптиран към смесено хранене, но със значителен приоритет към белтъчната съставка. Потвърждение на това ни дава мъдрата природа, която ни позволява да ползваме белтъчините първо като белтъчини (пластични функции), а при необходимост като въглехидрати (енергия) и като мазнини (запаси).

Въглехидратите могат да се разграждат единствено като мазнини, докато мазнините не могат да се трансформират. Заседналият начин на живот на съвременния човек (асансьора, колата, компютъра) още един път насочва към ограничаване на въглехидратите и мазнините, тъй като те се отличават със значително по-висока енергетична стойност.

Заключение: Водещият фактор при всеки опит за промяна на телесните пропорции, независимо дали става дума за стремеж за постигането на мускулна хипертрофия или желанието диктува редукция на мастните депа, се явява правилно планираната и проведена тренировъчна дейност.

На фона на постепенното и вълнообразно увеличаване на тренировъчното натоварване по обем и интензивност, промените в досегашната хранителна диета следва внимателно и много постепенно да се насочат към увеличение на белтъчините - до около 2 грама белтък на 1 кг телесно тегло, като всичко това следва да става за сметка на редуциране на въглехидратите и мазнините, без да се стига до крайности.

Жените първоначално следва да се лишат от следобедните сладки и най-вече от вечерния шоколад, докато при мъжете ограниченията първоначално следва да се насочат към тлъстите месни продукти, чипсовете, майонезата и най-вече към хроничния алкохолизъм - чаша-две червено вино е по-скоро полезна, отколкото вредна практика.

Полова особеност е, че жените затлъстяват най-вече от въглехидратния излишък, докато мъжете са по-чувствителни към мазнините. Най-големите врагове на стегната фигура са на първо място липсата на движение, бялата захар и алкохолът. Последните поради факта, че вкарват в хранителния баланс на човека много празни калории, в които няма никакви хранителни вещества, а само потенциал за ново затлъстяване.

назад ...

По-кратките упражнения са по-ефективни

Упражнения по половин час дневно може да ви помогнат да изгубите близо 25 на сто повече тегло, отколкото тренировка дълга един час, стана ясно наскоро.

Тестовете са показали, че съкращаването на упражненията на половина, носи голям потенциал за хората, които са с наднормено тегло и увеличава шансовете им да се преборят с килограмите.

По-кратките сесии от упражнения карат хората да са по-щастливи, да имат повече енергия и мотивация за създаване на здравословен начин на живот, а тези, които прекарват два пъти по-дълго в залата за фитнес, са по-склонни да се чувстват преуморени, казват изследователи от Университета на Копенхаген.

прочети повече ...

Изкачването на стълби - по-ефективен начин за отслабване от фитнеса

Може да сте останали с впечатлението, че свалянето на теглото изисква от вас да прекарвате часове във фитнес залата.

Но според учените, само една допълнителна минути на усилена дейност всеки ден, може да помогне за изгарянето на нежеланите килограми.

Изследователите наблюдавали дейността на 4500 възрастни и открили, че това колко често тренирате сърцето и белите си дробове, е по-важно от продължителността на тренировката.

прочети повече ...

АРХИВ

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Търси в статии