Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Разделно хранене по Шелтън

Разделно хранене по системата на д-р Хърбърт Шелтън. Препоръките за правилното и неправилното съчетаване на различните храни формулират правилата за разделното хранене. Кои са принципите на разделното хранене по Шелтън?

Д-р Хърбърт Шелтън е американски специалист по нетрадиционна медицина и нетрадиционно хранене. Той е един от главните поддръжници и последователи на разделното хранене. Разделното хранене по Шелтън е основното ръководство за привържениците на този тип хранене в световен мащаб.

Според д-р Шелтън за нормалното преработване на различните видове храна са необходими различни храносмилателни сокове. Те се различават по обем, киселинност, алкалност и по концентрация на ферментите. Ако едновременно се консумират различни видове храни, храносмилането се забавя и се влошава.

Общи правила за разделно хранене по Шелтън

Не консумирайте едновременно кисели храни и скорбяла!

Скорбялата започва да се преработва още в устнита кухина под въздействието на слюнчената амилаза – ензим, отделян от слюнчените жлези. Амилазата разгражда частично скорбялата до малтоза. При комбиниране на скорбялни храни (хляб, картофи, ориз, макаронени изделия) с кисели храни (кисели плодове или зеленчуци) амилазата спира и скорбялата не се преработва.

Не консумирайте едновременно белтъчини и кисели храни!

Белтъчините започват да се преработват в стомаха под въздействието на ензима пепсин. Той действа в киселинна среда, която е създадена от солната киселина на стомашния сок. При добавка на кисели плодове или зеленчуци се забавя секрецията на пепсина и по този начин се нарушава стомашното храносмилането. Затова преработката на белтъчинните храни (месо, яйца, риба и т.н.) се влошава и загниват при едновременна консумация с кисели плодове и зеленчуци. Само ядките и сиренето са изключение, тъй като се разлагат по-бавно. 

Не консумирайте едновременно мазнини и белтъчини!

Мазнините пречат на преработката на белтъчините, защото потискат отделянето на стомашен сок и намаляват синтеза на пепсин и стомашна киселина от стомашните жлези. Затова растителните и животинските мазнини не бива да се консумират заедно с белтъчинни храни, освен ако не са комбинирани със зелени зеленчуци, които потискат негативния им ефект.

Не консумирайте едновременно захари и белтъчини!

Захарите също пречат на преработката на белтъчините в стомаха. Те се преработват в червата и ако трябва да “чакат” белтъчините да се разградят в стомаха, започват да ферментират. Захарните храни (всички захарни изделия, включително мед и конфитюри) трябва да се консумират отделно, за да не се задържат в стомаха, а да преминават бързо в червата.

Не консумирайте едновременно скорбяла и белтъчини!

Скорбялата се преработва в слабоалкална среда, а белтъчините в кисела. Смесването им в стомаха забавя храносмилането, защото си пречат. Затова скорбялните храни (хляб, картофи, ориз, макаронени изделия) трябва да се консумират отделно от белтъчинните (месо, яйца, риба и т.н). Бобовите храни, които са богати едновременно на белтъчини и скорбяла, не бива да се смесват нито със скорбялни, нито с белтъчинни храни.

Не консумирайте едновременно различни видове белтъчини!

Различните видове белтъчинни храни изискват различен по състав стомашен секрет. Белтъчинната храна се преработва най-ефективно, когато се консумира само един вид на прием. Затова не бива да смесвате ядки и месо, ядки и яйца, мляко и ядки, месо и сирене и т.н. Но нищо не пречи да консумирате едновременно два вида месо или два вида ядки.

Не консумирайте едновременно захари и скорбяла!

Скорбялата се преработва в устнита кухина и в стомаха, а захарите в червата. Ако захарните продукти (всички захарни изделия, сладкиши и сладки плодове) се консумират заедно с скорбялни храни (хляб и хлебни изделия), се задържат в стомаха и ферментират. Захарите пречат на скорбялата не само в стомаха, но и в устната кухина, тъй като предизвикват отделянето на голямо количество слюнка, но без съдържание на ензима амилаза (амилазата разгражда скорбялата).

Не консумирайте едновременно различни видове скорбялни храни!

Различните скорбялни храни (хляб, картофи, макарони) не бива да се консумират едновременно, защото може да доведат до преяждане и оттам до ферментация. За да избегнете преяждането със скорбяла, трябва да имате силна воля и да си налагате строг самоконтрол при смесването на различни видове скорбялни храни.

Не консумирайте мляко с никакви други храни!

Млякото е богато на белтъчини и мазнини и трудно се съчетава с други храни. Когато попадне в стомаха, млякото се пресича. Пресеченото мляко обгръща останалата в стомаха храна, изолира я от действието на стомашния сок и пречи на храносмилането. Особено неподходящо е комбинирането на мляко с хляб и тестени изделия, както и с всякакви белтъчинни храни.

Единствено с кисели храни, млякото може да се съчетава понякога.

Не консумирайте дини и пъпеши с други храни!

Когато се консумират отделно, дините и пъпешите са изключително полезни храни. Когато обаче се съчетаят с каквито и да било други храни, дините и пъпешите засядат в стомаха, разлагат се и образуват газове.

Не консумирайте десерти!

Десерт е ястие, което се консумира в края на яденето. Обикновено това са различни сладкиши, сладолед, сладки плодове и т.н. Всички те пречат на нормалното храносмилане на приетата преди тях храна.

Класификация на хранителните продукти по системата за разделно хранене на Шелтън

Отделните храни се класифицират според преобладаващото съдържание на определени хранителни вещества в тях.

Белтъчинни храни: нетлъсти меса, риба, извара, сирене, яйца, соя, маслини, фъстъци, ядки.

Въглехидратни храни: с голямо съдържание на скорбяла – хляб, ориз, макаронени изделия и други зърнени продукти, бобови храни, без соя, картофи, тиквички и тиква; с умерено съдържание на скорбяла – цвекло, моркови, ряпа, цветно зеле; захарни продукти: бяла захар, бонбони, мед, конфитюри, сиропи и сладка; сладки плодове: банани, смокини, сладко грозде, сушени плодове.

Мазни храни: свинска мас, краве масло и другите животински мазнини, растителни масла, тлъсти месо и риба и сметана.

Кисели плодове и зеленчуци: цитрусови плодове, ананас, кисели ябълки, сливи, домати и т.н.

Полукисели плодове: круши, смокини, кайсии, праскови, сладки ябълки и т.н.

Нескорбялни и зелени зеленчуци: зеле, лук, зелен грах, краставици, репички, спанак, чесън, магданоз, сладки чушки, патладжани и т.н.

назад ...

По-кратките упражнения са по-ефективни

Упражнения по половин час дневно може да ви помогнат да изгубите близо 25 на сто повече тегло, отколкото тренировка дълга един час, стана ясно наскоро.

Тестовете са показали, че съкращаването на упражненията на половина, носи голям потенциал за хората, които са с наднормено тегло и увеличава шансовете им да се преборят с килограмите.

По-кратките сесии от упражнения карат хората да са по-щастливи, да имат повече енергия и мотивация за създаване на здравословен начин на живот, а тези, които прекарват два пъти по-дълго в залата за фитнес, са по-склонни да се чувстват преуморени, казват изследователи от Университета на Копенхаген.

прочети повече ...

Изкачването на стълби - по-ефективен начин за отслабване от фитнеса

Може да сте останали с впечатлението, че свалянето на теглото изисква от вас да прекарвате часове във фитнес залата.

Но според учените, само една допълнителна минути на усилена дейност всеки ден, може да помогне за изгарянето на нежеланите килограми.

Изследователите наблюдавали дейността на 4500 възрастни и открили, че това колко често тренирате сърцето и белите си дробове, е по-важно от продължителността на тренировката.

прочети повече ...

АРХИВ

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Търси в статии