Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Отслабване VS. напълняване - митове

Мит 1: Не яжте след 8 вечерта

Твърди се, че  изгарят само калориите, които са приети в организма до осем вечерта.

Приетите по-късно не се употребяват от организма и са причина за натрупване на мазнини. Естествено, че това не е вярно. Калориите не познават часовника.

Организмът еднакво изразходва калориите сутрин, през деня и вечер, даже нощем, ако не спите, а вършите някаква работа. Дали ще тичате сутрин в 5.00, или вечер в 23.00, той ще изразходи еднакви по количество калории. Има причини, които карат диетолозите да дават този съвет, но те произтичат от стандартното разписание на ежедневието.

При положение, че си лягате към 22.00 - 23.00 часа, наистина е по-добре да вечеряте най-късно в 20.00 часа. Целта е да не лягате с пълен стомах, за да може организмът ви да обработи храната и да спите спокойно.

Има и друга причина за подобна препоръка. Много хора не се хранят пълноценно през деня и преяждат вечер. Представете си как се спи с препълнен стомах. Правилата отдавна са уточнени: закуска - 25% от калориите, включени в дневното меню, обяд - 35%, вечеря - 15%, за междинните хранения и някое лакомство по „никое време” - 25%.

И за да не преяждате вечер, е редно сутрин да пресметнете, макар и приблизително, колко време ще бодърствате и какви дейности ще извършвате в денонощието. Ако ви чака тежка умствена работа до полунощ, предвидете едно похапване на нещо нискокалорично към 21.30 – 10.00 – парче ябълка, малка краставица, чаша зеленчуков сок. Ако ще си легнете в 10.00 – изтеглете вечерята към 18.30 – 19.00 часа.

Мит 2: От макарони се пълнее

Говори се, че макароните съдържат много въглехидрати, следователно от тях се покачват килограмите.

Сами по себе си въглехидратите не са причина да се наддават килограми, това трябва да е ясно. Причината е в неправилния им прием и в обездвижването. И от белтъчини ще напълнеете, ако ядете по килограм месо и пиете литър мляко на ден, а не се движите.

Макаронените изделия са полезни за организма, важно е какво количество от тях ядете и как ги приготвяте. Много сосове, кайма, големи порции – да, ще напълнеете. Една порция, която няма да създаде опасност за теглото ви, трябва да е 60-90 г сухи макаронени изделия.

По-добре ще бъде макаронените продукти да бъдат приемани като гарнитура към ястия от печени или варени зеленчуци.  Малко пилешко, малко задушени зеленчуци и малко варени макарони е чудесно ястие за обяд. Ще се чувствате сити и заредени с енергия.

Мит 3: От излишни килограми ще се избавите с разделно хранене

Основание за горното твърдение е теорията, че за преработката на въглехидратите и белтъчините са нужни различни ферменти.

Не забравяйте, че човешкият организъм не е просто нещо. Храносмилателната система е способна едновременно да обработва различни по вид продукти. Досега няма научни категорични доказателства в полза на разделното хранене.

Правилно е да се съчетават богати на белтъчини продукти с въглехидратни храни, богати на влакнини, а не да се разделят. По-важно е какви продукти ще изберете за менюто си.

Добри източници на белтъчини са постните меса, птичето месо, нискомаслени млека, а въглехидратите приемайте от плодове, зеленчуци, зърна. Избирайте храни, съдържащи сложни въглехидрати.

Мит 4: Кафето помага за отслабване

Според теорията кофеинът в кафето потиска апетита и стимулира обмяната на веществата. Да, но за колко време и колко кафета трябва да изпиете за деня, за да не чувствате глад.

Най-важният въпрос е, струва ли си да се наливате с кафе, след като прекомерната употреба ще повлияе на нервната ви система, на сърдечно-съдовата, а ако ви хване безсъние, най-много да нарушите ритъма на целия си организъм.

Следва чувство за отпадналост и много естествено е  да увеличите храната, за да се опитате да се преборите с умората. А ако пиете кафето със захар, това са си допълнителни калории. Добавите ли сметана, нещата стават много по-зле. Затова не разчитайте на кафето за сваляне на килограми. По-добре си го пийте за удоволствие – до 3 чаши за денонощието.

Мит 5: За да се отслабне, тябва глад

Да, с глад се отслабва, но отново се пита за сметка на какво - умора, нервност, главоболие. Организмът ще започне да съхранява всяка постъпила калория, ще си осигурява запаси, като няма да гори активно мазнините.

Трябва веднъж завинаги да стане ясно на всеки, който иска да отслабва, че гладът не е начинът. Има нискокалорична храна, има сокове, има други начин да се намалят приеманите калории, но гладуване не бива да се допуска.

Мит 6: От диетични шоколади и шоколадови бонбони не се пълнее

Зависи, нали се сещате, че щом са диетични, те не съдържат захар, но подсладители съдържат. После в диетичните шоколадови изделия не само захарта е причина за покачване на теглото. Ако толкова ви се яде шоколад, бонбон, изяжте малко количество вместо 100 грама диетичен шоколад.

Мит 7: Като пушиш, отслабваш

В основа на това твърдение фактът, че никотинът ускорява метаболизма и при пушенето се горят калории.

Колко калории обаче и дали са повече, отколкото ако направите една разходка сред природата? А вредите за белия и черния дроб, за сърдечно-съдовата система, нервната система и т.н.?

Апетитът временно може да бъде подтиснат, но това е една голяма заблуда. Ако изпушите повече цигари, сами ще се убедите, че ви обхваща непреодолимо чувство на глад. Напълняването след спирането на пушенето е резултат повече на неправилния начин на живот.

При положение, че увеличите физическото натоварване, няма да напълнеете и това е доказано практически. Така че не оправдавайте порока си с това, че ще напълнеете.

назад ...

Спазвайки диета с планктон, можеш да обиколиш света

По случай рождения ден на мореплавателя Дончо Папазов (70 години) неговата дъщеря Яна решава да го изненада със специална интернет страница, посветена на неговите постижения.

На сайта www.donchopapazov.bg тя разказва за пътешествията с баща си, когато още на 5 години е обиколила света с яхтата „Тивия”. Припомня и постиженията на Дончо Папазов, който е първият и засега единствен човек, прекосил океан с корабна спасителна лодка.

През 1988-89 г. Дончо Папазов обиколи земното кълбо сам с яхта по „невъзможния” път на юг от нос Добра надежда, нос Хорн и нос Луин. При това той го направи в „невъзможния” сезон...

прочети повече ...

Пчелен мед като диетична храна и лек

Пчелите са онзи летящи, които доставят на хората онези продукти, които са им необходими като хранителни, лечебни, диетични и козметични средства. В резултат на интереса към тях с офомя и специален клон на лечебната медицина - алитерапия.

Пчелният мед има много богат химически състав:

- въглехидратите са основният му компонент – доказано е наличието на монозахарите фруктоза и глюкоза, дизахаридите малтоза и захароза и на други полизахариди.
- водата  е вторият преобладаващ компонент в меда
...

прочети повече ...

АРХИВ

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Търси в статии