Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Mазнини, нишесте, захари в детската храна

Организмът е един вид мотор, който непрекъснато се нуждае от гориво, както автомобилът се нуждае от бензин. Когато човек спи, сърцето продължава да бие, червата се свиват, черният дроб, бъбреците и другите органи продължават да работят.

Това е като автомобил на мъртва скорост със запален мотор.

Когато човек се събуди, той се движи, работи, тича и изразходва повече гориво също като автомобила.

По-голямата част от храната, която детето изяжда всекидневно, се изразходва като гориво даже и когато детето интензивно расте.

Горивни вещества са нишестето, захарите, мазнините и в известна степен белтъчините. Нишестето се състои от химическо съединение на захари. В червата то се разпада на съставните си части, преди да се усвои от организма. Поради това, че нишестето и захарите са сродни, те се обединяват под общото название въглехидрати.

Подкожна тлъстина. Когато човек яде повече мазнини, захар, нишесте и белтъчини, отколкото му са необходими, излишъкът се превръща в подкожна тлъстина. Когато човек приема твърде малко "гориво", той изразходва част от собствената си тлъстина и отслабва. Тази тлъстина, която всички хора притежават в по-голяма или по-малка степен, служи не само като склад за гориво, но наред с това топли човека като одеяло.

Калории. Стойността на храната като гориво се измерва в калории. Водата и минералните соли нямат калории - те не съдържат гориво или енергия. Мазнините са богати на калории - два пъти повече от нишестето, захарта и белтъчините. Маслото, маргаринът, растителното масло, които са почти изцяло съставени от мазнини, сметаната и майонезата, съдържащи също така доста мазнини, са богат източник на калории.

Захарите и сиропите са също висококалорийни, защото се състоят изцяло от въглехидрати и не съдържат несмилаема целулоза.

Зърнените храни (които ядем във вид на каша, хляб, бисквити, макарони, пудинг и т. н.) и зеленчуците, съдържащи нишесте (като картофи, фасул, царевица) са висококалорийни поради голямото количество нишесте в техния състав.

Месото, птиците, рибата, яйцата, сиренето са висококалорийни поради съчетанието на белтъчини и мазнини. Повечето от нас консумират всекидневно по-малки количества от тези храни и затова получаваните от тях калории са по-малко в сравнение с калориите от зърнените храни и зеленчуците, съдържащи нишесте. Млякото е отличен източник на калории, тъй като съдържа захар, мазнини и белтъчини и защото лесно се поема в големи количества.

Пресните и варените плодове дават значително количество калории поради наличността на естествени захари в техния състав. Бананите и сушените плодове имат по-висока калорийност в сравнение с картофите. Калорийността на зеленчуците варира от средно висока до ниска. Зеленчуците с относително най-висока калорийност са картофите, царевицата и бобовите растения. Среднокалорийните са: грахът, цвеклото, морковите, лукът, пащърнакът, тиквата, тиквичките. Нискокалорийни са: зеленият фасул, зелето, карфиолът, целината, патладжаните, спанакът, доматите, марулята, аспержите, брюкселското зеле.

ВОДА И ЦЕЛУЛОЗА

Водата не дава нито калории, нито витамини, но е жизнено необходима за изграждането и функционирането на организма. Тялото на кърмачето съдържа около 60% вода. Детето трябва да получава вода един или два пъти между всяко ядене, по-често в горещо време. Повечето храни също така до голяма степен са съставени от вода и по този начин хората задоволяват част от всекидневните си нужди.

Целулозата представлява фибрите в зеленчуците, в плодовете, в зърнените храни (триците), които червата ни не могат да смелят и всмучат. Целулозата излиза в изпражненията неизползувана, но тя е полезна в друго отношение. Тя съставлява част от чревното съдържимо, стимулира функцията на червата. Ако човек е на лека диета, напр. мляко, бульон и яйца, той ще получи запек поради недостиг на целулоза в дебелите черва.

назад ...

Палмовото масло не става за диета

По състав палмовото масло е близко до животинските мазнини, които образуват плаки в кръвоносните съдове.

Предписвал съм млечна диета на пациенти с високо кръвно налягане, която не дава ефект дори и в комбинацията с лекарства. Организмът не се повлиява от лечението, заради особено актуалното в момента палмово масло в млечните продукти”, твърди дупнишкият уролог д-р Тодор Пепелджийски.

Оттам следват проблемите със сърдечно съдовата система и цялостното увреждане на организма, е категоричен медикът.

прочети повече ...

Растителни или животински мазнини

По време на проучването доброволците били разделени на няколко групи, в чийто дневно меню били включени различни видове мазнини - ленено масло, зехтин и краве масло.

Участниците се хранели по три пъти на ден, като калорийния прием бил средно между 1800 и 2000 калории, а физическото натоварване било със среден интензитет. Всяка сутрин доброволците давали кръвна проба за анализ на нивата но холестерола. Кръвни проби били вземани един час, три часа  и пет часа след всяко хранене.

Получените резултати категорично показали, че при употреба на краве масло нивото на холестерола в кръвта се повишава по-малко...

прочети повече ...

Търси в статии