Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Нискомаслени храни - по-малкото повече ли е?

Нискомаслените храни дълго време бяха възприемани като задължителен елемент на здравословното хранене.

Някои нискомаслени храни наистина си струват, но други са изключително вредни, защото са претъпкани с добавки.

Нискомаслени храни

Продуктите с етикети „нискомаслен“ (low fat), „с намалено съдържание на мазнини“ (reduced fat) или „без мазнини“ (fat-free) привличат всички, които се стремят да поддържат здравословно тегло, но какво всъщност означават тези термини?

Reduced fat – продуктът трябва да има 25% по-малко мазнини от пълномасления вариант.

Half-fat – продуктът трябва да има поне 50% по-малко мазнини от пълномасления вариант.

Low-fat (нискомаслен)– продуктът трябва да има по-малко от 5 г мазнини на 100 г.
fat-free (обезмаслен) – продуктът трябва да има само остатъци – по-малко от 0,15 г на 100 г мазнини.

90% fat-free – това определение дава грешна информация и вече е незаконно да се използва. "...% обезмаслен" би трябвало да означава, че продуктът не съдържа никакви мазнини, но ако това е така, значи трябва на етикета да е обозначено само "fat-free". Храните с подобни надписи ще да бъдат изтеглени от търговската мрежа.

Light или lite - подвеждащ термин. Не означава непременно, че това е диетичен продукт. Може просто да се има предвид, че храната е по-лека като консистенция. Най-добрият начин да оцените съдържанието на калории и мазнини на т.нар. light храни е да сравните хранителното съдържание на етикета им с това на еквивалентен, не-light продукт.

Производителите на хранителни стоки трябва да спазват законовите директиви, включително последната Европейска директива, която постанови някои от обичайно използваните, но неправилни надписи, за незаконни.

Въпреки това все още може да ги открием върху етикетите на продуктите, предлагани в търговската мрежа. Причината е, че производителите имат гратисен период, в който да обновят информацията върху етикетите на предлаганите от тях стоки.

Диетични и здравословни ли са наистина нискомаслените храни? Наскоро американски учени разбиха на пух и прах заблудите, че нискомаслените храни намаляват риска от сърдечносъдови и ракови заболявания, помагат за отслабване и са универсална рецепта за дълголетие. След продължително изследване, при което едната част от участниците били подложени на нискомаслена диета, а другите не, е доказано, че консумацията на нискомаслени храни не се отразява по никакъв начин на заболеваемостта от сърдечносъдови и ракови заболявания.

От друга страна някои храни, рекламирани като нискомаслени, всъщност са висококалорични, а бедни на хранителни вещества. Затова яжте повече пълнозърнести храни, плодове и зеленчуци, които почти не съдържат мазнини, а и са нискокалорични.

Далеч по-важно е от какъв тип са консумираните мазнини – предпочитайте ненаситените пред наситените и транс мазнините. Освен това вместо да се вманиачавате в съдържанието на храната, по-добре намалете нейното количество. Яжте често и по малко!

назад ...

Палмовото масло не става за диета

По състав палмовото масло е близко до животинските мазнини, които образуват плаки в кръвоносните съдове.

Предписвал съм млечна диета на пациенти с високо кръвно налягане, която не дава ефект дори и в комбинацията с лекарства. Организмът не се повлиява от лечението, заради особено актуалното в момента палмово масло в млечните продукти”, твърди дупнишкият уролог д-р Тодор Пепелджийски.

Оттам следват проблемите със сърдечно съдовата система и цялостното увреждане на организма, е категоричен медикът.

прочети повече ...

Растителни или животински мазнини

По време на проучването доброволците били разделени на няколко групи, в чийто дневно меню били включени различни видове мазнини - ленено масло, зехтин и краве масло.

Участниците се хранели по три пъти на ден, като калорийния прием бил средно между 1800 и 2000 калории, а физическото натоварване било със среден интензитет. Всяка сутрин доброволците давали кръвна проба за анализ на нивата но холестерола. Кръвни проби били вземани един час, три часа  и пет часа след всяко хранене.

Получените резултати категорично показали, че при употреба на краве масло нивото на холестерола в кръвта се повишава по-малко...

прочети повече ...

Търси в статии