Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Без яйца, ама с наднормено тегло

Американският учен биохимик R. Cowen публикува през 1990 г. свои парадоксални данни от наблюдения в областта на диетологията. Парадоксът се заключава в това, че неговите пациенти от съображения на "безопасност", отказвайки се от употреба на яйца и месни продукти значително наддавали на килограми, надебелявали. Оказало се че, виновникът за това било отсъствието в храната на витамин В4 - холин.

С поредния сюрприз завършват и приключилите през 2002 г. изследвания - медици от Хамерсмитската болница в Лондон съобщават, че синдромът на хроничната умора, по техни данни, се явява следствие на химичен дисбаланс в мозъка,  един от виновниците за който е недостигът на витамин... В4.

Своето появяване витамин В4 – холин  дължи на немеца Штрекер, който го извлича от жлъчка (от там и името му) в далечната 1862 г. След пет години руснакът Дяконов отделил холин от яйчен жълтък, показвайки, че той се явява съставна част на лецитина (lecitios - жълтък, от англ.) - липид открит от френския учен М. Гобле още през 1848 г. Н. Лукин формулирал идеята за добавъчните фактори на храненето.

Но са били нужни още 70 г., докато през 1932 г. англичанинът Бест публикува своите данни за предотвратяването с холин на мастната инфилтрация на черния дроб, предизвикана от отстраняване на панкреатичната жлеза. Между другото от този момент се появил нов медицински термин - "липотропен" (lipus - мазнина, лат.), т.е. необходим за обмяната на мазнините.

Излишъкът на холин в човека не е страшен - явявайки се донор на метиловите групи той "обезврежда" много опасното вещество, натрупващо се в кръвта - хомоцистеинова киселина, която играе, по някои данни, инициаторска роля при атеросклеротичното поражение на съдовете. Във връзка с което в края на миналия век тя получи от медиците името - "новия холестерин".

д-р м. н. Александър Наумов

назад ...

Разнообразната и питателна храна като най-добрия източник на витамини

Безспорно, най-добрият източник на витамини, не само за децата, но и за възрастните, е разнообразната, питателна храна - плодове и зеленчуци, месо и млечни продукти, риба.

Голямото количество протеини и въглехидрати, съдържащи се в тях, осигуряват ежедневната доза витамини на тялото и го снабдяват с енергия.

Поднасят се на малки порции, но често и ако се забележи, че децата избягват определени храни, трябва да се приготвят по друг начин.

прочети повече ...

Ябълките - полезен плод, стимулиращ отслабването и подмладяването

Японците отдавна са познали ценните свойства на ябълките - пълни са с витамини, помагат в борбата с бръчките, стимулират отслабването и подмладяват.

Древните германи вярвали, че този плод запазва хубостта и вечната младост. Витамин Е намалява целулита и затова ябълките са задължителните плодове във всяка диета. Високият дял на витамин Е пък помага за стягането на кожата, с което допринася за борбата с мастните натрупвания по бедрата и ханша.

прочети повече ...

АРХИВ

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Търси в статии