Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Прекрасно средство за преодоляване на стреса

В нашия живот трайно навлезе понятието "стрес". Дотолкова трайно, че самата дума много често живее свой собствен живот, а всеки влага в нея свой смисъл. За неподготвения човек е разбираемо, но ако използваме първоначалния термин това е "синдром на цялостна недостатъчност".

Стресът, преди всичко е резултат от умствено или емоционално натоварване, недояждане или гладуване, травми.

Големи физически натоварвания, обикновено - спортни и разбира се недоспиването. Този ежедневен, от месец на месец, незабелязано натрупващ се фактор по важност, разпространеност и увреждаща сила бих поставил на първо място.

Известно е, че при "синдрома на цялостна недостатъчност" в организма настъпват следните процеси - повишаване нивото на "стресовите хормони", водещо до изтощение на произвеждащите ги надбъбречни жлези. Потушаване на защитната имунна система до пълно разрушаване на тимуса, отговарящ за имунния статус на организма. Нарушаване на стомашно-чревния баланс на микрофлората и в тежки случаи до язви на стомаха и червата.

Реакцията на организма, както виждате е специфична и строго индивидуална. Така, ако за един човек дори екстремната ситуация е - някакви глупости, то за друг, драскотината на вратата на любимата кола - е повод да попаднеш на болнично легло. Изучаването на начините за защита от стреса дало възможност да се погледне по новому на витамините. Днес ни предстои запознанство с поредния "борец от тежка категория" на групата "В" - витамин В5 или пантотенова киселина.

През 1938 г. успели да го получат от черен дроб на животни. Заради голямото му разпространение в растителния и животинския свят му дали името пантотенова киселина (pantothen-навсякъде, от гръцки)! С това откритията не свършили.

През 1945 г. Ф. Липман от дрожди и черен дроб извлякъл "кофермент на ацетилирането", сега много известен от надписите на козметичните опаковки - СоА, който заема централно място във всички обмени, в това число и на белтъчните, мастните и въглехидратните. Съставна негова част е витамин В5. Отчитайки важната роля на СоА в биохимията, на Липман през 1953 г. му била присъдена Нобелова награда за тази работа.

д-р д.м.н. А. Наумов

назад ...

Разнообразната и питателна храна като най-добрия източник на витамини

Безспорно, най-добрият източник на витамини, не само за децата, но и за възрастните, е разнообразната, питателна храна - плодове и зеленчуци, месо и млечни продукти, риба.

Голямото количество протеини и въглехидрати, съдържащи се в тях, осигуряват ежедневната доза витамини на тялото и го снабдяват с енергия.

Поднасят се на малки порции, но често и ако се забележи, че децата избягват определени храни, трябва да се приготвят по друг начин.

прочети повече ...

Ябълките - полезен плод, стимулиращ отслабването и подмладяването

Японците отдавна са познали ценните свойства на ябълките - пълни са с витамини, помагат в борбата с бръчките, стимулират отслабването и подмладяват.

Древните германи вярвали, че този плод запазва хубостта и вечната младост. Витамин Е намалява целулита и затова ябълките са задължителните плодове във всяка диета. Високият дял на витамин Е пък помага за стягането на кожата, с което допринася за борбата с мастните натрупвания по бедрата и ханша.

прочети повече ...

АРХИВ

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Търси в статии