Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Специалистът с "широк профил" витамин В4 (продължение)

Световната истерия с холестерина, а сега и с отслабването, ни доведе до там, че много хора, въпреки здравия разум, въоръжени с калкулатора пресмятат всяка калория.

Съвременната медицина препоръчва приема на витамин В4 - холин при значителни физически натоварвания, особено спортни, при нервни изтощения, съпроводени със стрес или травми на мозъка и поражения на периферната нервна система. Например, той прекрасно се представя при дистонии (неконтролирани движения и потръпване - тикове), инсулти, полиневрити.

Оказва се, че витамин В4 е толкова важен за нашия организъм, че някаква част от него с помощта на витамините В9 и В12 ние можем да синтезираме самостоятелно. Обаче, това не покрива всички нужди, във връзка с което допълнителното въвеждане на холин с храната се явява необходимо условие за нормален ръст и функциониране на почти всички живи същества.

И ако дозите при другите витамини се определя в милиграми, то дневната доза В4 за човека е от 1,5 гр.(!) до няколко десетки грама при всевъзможни натоварвания и болести. Сред "събратята" си витамин В4 изглежда доста скромна фигура със своята тясна специализация.

До момента са установени три негови основни функции:

- Холинът се явява незаменим предшественик на един от основните нейромедиатори - ацетилхолин (химичен предавател на нервния импулс).

- Холинът е важен компонент на специфичните фосфолипиди (тухлите на мембраните) на нервните клетки и миелиновите мембрани - защитното покритие на нервните влакна.

- Холинът се явява донор (доставчик) на едновъглеродните (метилни) групи, подобно на витамините В9, В12 и бетаина, участвайки по този начин в един от най-важните процеси при обмяната на веществата в организма на човека.

- При недостига на холин се появява чувство на умора, слабост, раздразнителност, необясними нервни сривове. За децата е характерно разсеяно внимание и ниска способност към обучение. Отчитайки, че холинът е важен строителен материал за мозъка, неговия недостиг в храната на бременните и децата през първите пет години може по много трагичен начин да се отрази на умствените възможности на детето.

В състава на лецитина В4 способства за транспорта и обмена на мазнините в черния дроб, а неговия недостиг в храната води до мастно израждане на черния дроб; дългото отсъствие - дори до смърт. Но ако се нормализира храненето – изменението, все едно че не е било.

д-р Александър Наумов

назад ...

Разнообразната и питателна храна като най-добрия източник на витамини

Безспорно, най-добрият източник на витамини, не само за децата, но и за възрастните, е разнообразната, питателна храна - плодове и зеленчуци, месо и млечни продукти, риба.

Голямото количество протеини и въглехидрати, съдържащи се в тях, осигуряват ежедневната доза витамини на тялото и го снабдяват с енергия.

Поднасят се на малки порции, но често и ако се забележи, че децата избягват определени храни, трябва да се приготвят по друг начин.

прочети повече ...

Ябълките - полезен плод, стимулиращ отслабването и подмладяването

Японците отдавна са познали ценните свойства на ябълките - пълни са с витамини, помагат в борбата с бръчките, стимулират отслабването и подмладяват.

Древните германи вярвали, че този плод запазва хубостта и вечната младост. Витамин Е намалява целулита и затова ябълките са задължителните плодове във всяка диета. Високият дял на витамин Е пък помага за стягането на кожата, с което допринася за борбата с мастните натрупвания по бедрата и ханша.

прочети повече ...

АРХИВ

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Търси в статии