Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

2 + 4 съвременни истини за недостига на витамини

1. Авитаминоза - хиповитаминоза

Авитаминоза е патологично състояние на организма, което се развива при системен недостатък на един или друг витамин в дневния порцион. Понастоящем много рядко се среща авитаминоза, което се дължи на наличието на плодове и зеленчуци – основните източници на витамини - през цялата година.

През зимния сезон, когато е по-вероятно да възникне подобно дефицитно състояние необходимият витамин може да се осигури чрез прием на добавка, въпреки че най-добрият начин за усвояването им от организма е чрез храната.

Добавките, които се предлагат в аптечната мрежа, могат да се разглеждат  единствено като алтернативен вариант, когато не е възможно да се осигури редовен прием на добър порцион сезонни плодове и зеленчуци или е необходим прием на определен витамин, заради влошено здравословно състояние на организма.

При авитаминоза има дефицит на всички витамини, това е свързано не само със системно недохранване, а и със системно гладуване. По-вероятно е да се среща хиповитаминоза на определен витамин, което е свързано с недостига му в обичайното хранене на даден човек, дължащо се на липса на разнообразни хранителни продукти.

2. Всеки витамин с мисия

Всеки витамин участва в определен физиологичен процес, ето защо дефицитът  му се отразява на състоянието на организма по специфичен начин. Например, водоразтворимият витамин С има съществено значение за укрепването стените на кръвоносните съдове.

При липсата му се развива болестно състояние, при което се появява кървене от венците. Авитаминозата, свързана с витамин С, води до тежки поражения на кръвоносните съдове. Заболяването е известно в миналото като скорбут, при който настъпват тежки кръвоизливи във вътрешните органи и фатален край.

Мастноразтворимият витамин D участва в регулацията на минералния обмен на костната тъкан. При дефицита му в кърмаческа и ранна детска възраст се развива болестно състояние – рахит. Витаминът осигурява правилното формиране на костно-ставния апарат чрез участитето си в контрола на  калциевата обмяна. Важен е и за имунната система, както и за развитието на мозъка.

Дефицитни състояния - кога се появяват?

3.

Основна причина е, че с храненето не постъпват достатъчно количество от всички витамини, което налага приема им във вид на добавка към храната.

Например, необходимо е всеки ден да приемаме по 70-80 мг витамин С. Дневната доза необходим за нормалното функциониране на организма витамин А е 10 мг. Дали ви липсва витамин А, може да прецените по начина, по който възприемате цветовете - когато не са достатъчно ярки и се сливат, вероятно витаминът не ви достига.

4.

Съществуват случаи, когато въпреки че се приема необходимото количество витамини ежедневно, има признаци на дефицит на даден витамин. Подобно състояние е налице, когато даденият витамин не се усвоява от организма, заради заболявания, дисбаланс или индивидуални особености.

Причините за това са от разнообразен характер – може да се дължи на заболявания на стомашно-чревния тракт, паразитно заболяване и др. Понякога подобно нарушение може да е вродено, например при наследствено обусловена липса на определен или малко синтезираното от организма количество ензим, който осигурява постъпването на витамина от лигавицата на червата в кръвообращението.

Дисбактериозата също е състояние, което води до хиповитаминоза. Една от важните функции на нормалната микрофлора на червата е да участва в синтеза на някои витамини – витамините от група В, витамин К и др.

5.

Дефицит на определен витамин може да се получи при прием на някои медикаменти – например, при лечение на туберкулоза или патология на кръвосъсирването. Ето защо е препоръчително при прием на дадено лекарство да се четат подробно инструкциите. В случай, че лекарството води до дефицит на витамин, то трябва да се осигури неговото постъпване във вид на лекарствен препарат в доза, препоръчана от лекуващия лекар.

6.

Има случаи, когато въпреки разнообразното хранене и липса на болестни състояния се появяват предпоставки за развитие на хиповитаминоза. Подобни случаи възникват при натоварване и „екстремни“ потребности на организма от витамини - при интензивни физически занимания, умствено напрежение, след инфекциозни заболявания или след операция, както и при бременност и кърмене.

назад ...

Разнообразната и питателна храна като най-добрия източник на витамини

Безспорно, най-добрият източник на витамини, не само за децата, но и за възрастните, е разнообразната, питателна храна - плодове и зеленчуци, месо и млечни продукти, риба.

Голямото количество протеини и въглехидрати, съдържащи се в тях, осигуряват ежедневната доза витамини на тялото и го снабдяват с енергия.

Поднасят се на малки порции, но често и ако се забележи, че децата избягват определени храни, трябва да се приготвят по друг начин.

прочети повече ...

Ябълките - полезен плод, стимулиращ отслабването и подмладяването

Японците отдавна са познали ценните свойства на ябълките - пълни са с витамини, помагат в борбата с бръчките, стимулират отслабването и подмладяват.

Древните германи вярвали, че този плод запазва хубостта и вечната младост. Витамин Е намалява целулита и затова ябълките са задължителните плодове във всяка диета. Високият дял на витамин Е пък помага за стягането на кожата, с което допринася за борбата с мастните натрупвания по бедрата и ханша.

прочети повече ...

АРХИВ

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Търси в статии