Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Внимателно с витамин К

В растенията витамин К се намира под формата на филоквинон, а в продуктите от животински произход като менаквинон. Витамин К2 влиза в група вещества, определяни като витамин К.

Срещат се и под общото наименование менаквинони. Витамин К2 е мастноразтворим витамин, който нормално се синтезира в храносмилателния тракт от бактерия, която е част от естествената микрофлора на червата.

Витамин К2 се намира в жълтъка на кокошите яйца, маслото, телешкия черен дроб, различни сирена и в продукти, произдедени от ферментирали соеви зърна (японската храна „натто“).

Храната от ферментиралите соеви зърна е най-добрият източник на витамин К2.

Витаминът в нея се получава при процес на ферментиране от бактерия, подобна на тази, която населява червата. Количеството витамин К2, което се съдържа в млечните продукти е по-малко от това на витамин К1.

Витамин К2 участва в процесите на кръвосъсирване и има важно значение за изграждането и поддържането  на здравето на костите. При метаболитните процеси в организма, той спомага свързването и усвояването на калция и транспортирането на същия минерал в организма.

Витамин К2 е по-ефективен от витамин К1 по отношение на изграждането на костите. При него за разлика от витамин К1 се наблюдава и ефект да намалява вредния холестерол и да подтиска развитието на атеросклероза. Витамин К2 може да предпази от фрактури и  поддържа плътността на лумбалните кости при остеопороза.

Витамин К2, комбиниран с витамин Д и калций се изписват при терапията и превенцията на остеопороза. Витамин К2 е по-биологично активната форма на витамините К. Витамин К2 помага и при миелодиспластичен синдром (MDS). Заболяване, при което се наблюдават хемопоетични нарушения и чиято отличителна черта е съчетаването на хиперактивен мозък с нисък брой на кръвните клетки.

Витамин К2 и неговите производни индуцират апоптозата на клетките при левкемия и повишава ефекта на L-транс ретинова киселина. Тъй като витаминът се синтезира от тялото се смята, че не се налага неговият прием във вид на добавки, още повече, че той в напълно достатъчно количество може да се набави и чрез консумация на подходящи храни.

Не се препоръчва самоволен прием на добавки и медикаменти, базирани на витамин К, включително и витамин К2, тъй като той има отношение към кръвосирването и може да доведе до нежелани ефекти. По принцип висок процент от българите се предразположени към образуване на тромби, което налага допълнително повишено внимание на прием на витамин К.

назад ...

Разнообразната и питателна храна като най-добрия източник на витамини

Безспорно, най-добрият източник на витамини, не само за децата, но и за възрастните, е разнообразната, питателна храна - плодове и зеленчуци, месо и млечни продукти, риба.

Голямото количество протеини и въглехидрати, съдържащи се в тях, осигуряват ежедневната доза витамини на тялото и го снабдяват с енергия.

Поднасят се на малки порции, но често и ако се забележи, че децата избягват определени храни, трябва да се приготвят по друг начин.

прочети повече ...

Ябълките - полезен плод, стимулиращ отслабването и подмладяването

Японците отдавна са познали ценните свойства на ябълките - пълни са с витамини, помагат в борбата с бръчките, стимулират отслабването и подмладяват.

Древните германи вярвали, че този плод запазва хубостта и вечната младост. Витамин Е намалява целулита и затова ябълките са задължителните плодове във всяка диета. Високият дял на витамин Е пък помага за стягането на кожата, с което допринася за борбата с мастните натрупвания по бедрата и ханша.

прочети повече ...

АРХИВ

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Търси в статии