Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Защо витамините и минералите са важни - част трета

Лутеин - Филтрира вредните слънчеви лъчи и подпомага предпазването на очите от вредното действие на свободните радикали. Източници: спанак, броколи, тъмно-зелени зеленчуци.

Витамин А и бета-каротин - Подпомагат съхраняването на кожата, зъбите, косата и зрението. Източници: черен дроб, масло, бъбреци, сирене, моркови, пъпеш, тъмно-зелени листни зеленчуци.

Витамин С - Подпомага запазването на кожата, венците, костите, зъбите и кръвоносните съдове здрави. Улеснява абсорбцията на желязото от храната. Източници: плодове, особено цитрусови; зелени зеленчуци.

Витамин Е - Подпомага запазването на тъканите на тялото и имунната система. Източници: ядки, спанак, пшеница.

Минерали

Калций - Заедно с фосфора подпомагат запазването на здрави и силни кости и зъби. Важен за правилното функциониране на мускулите и нервите. Източници: сирене, кисело мляко, прясно мляко, сардини, бяло брашно.

Йод - Поддържа нормалните функции на тялото. Необходим за синтеза на тироидни хормони, които контролират скоростта на обмяната на веществата. Източници: морска храна, млечни продукти, зърнени храни, птици, сол.

Желязо - Необходимо за производството на хемоглобин и транспорта на кислород в клетките. Източници: черен дроб, бъбреци, червено месо, яйца, спанак, зърнени храни.

Магнезий - Важен за развитието на скелета. Подпомага правилното функциониране на мускулите и нервите. Източници: ядки, хляб, еленчуи, морска храна.

Мед - Необходим за обмяната на желязо и за синтеза на протеини. Участва в пигментацията на кожата, косата и очите. Източници: черен дроб, морска храна, ядки.

Цинк - Участва във всички тъкани на тялото. Необходим за здравето на репродуктивната и имунната система. Участва в обмяната на протеините, въглехидратите и липидите. Важен за вкуса и възстановяването на раните. Източници: морски продукти, особено октопод; свинско и телешко месо, млечни продукти, зелени зеленчуци.

Манган - Необходим за изграждането на здрави кости и стави, за нормална репродуктивна дейност. Източници: хляб, лешници, плодове, зеленчуци.

Калий - Подпомага контрола на обема течности и алкално-киселинния баланс в огранизма.
Необходим за правилното функциониране на нервите и сърдечния ритъм. Източници: месо, плодове, зеленчуци.

Хлор - Допринася за водния баланс и електролитното развновесие. Съставна част на стомашната киселина. Източници:млечни продукти, риба, месо, птици.

Хром - Важен за нормалния метаболизъм на захарта. Може да подобри ефективността на инсулина. Източници: яйчен жълтък, бирена мая.

Молибден - Има важна биохимична роля като съставна част на много ензими. Необходим за нормалния растеж. Източници: леща, черен дроб, хляб, картофи, яйца.

Селен - Има съществено значение за много антиоксидантни ензими. Необходим за правилния отговор на имунната система. Източници: месо, риба, зърнени храни.

Фосфор - Участва в костите и зъбите. Необходим за освобождаването на енергия. Източници: млечни продукти, риба, месо, птици.

назад ...

Желязото е от жизнено значение

От жизнено значение е за производството на хемоглобин (червените кръвни телца), миоглобин (червеният пигмент на мускулите) и някои ензими.

Едва около 8% от общия прием на желязо се абсорбира и прониква в кръвния поток. Възрастен индивид със средно тегло 68 кг има около 4 г желязо в организма си.

прочети повече ...

Калций - минералът с най-голямо съдържание в човешкия организъм

Калцият и фосфорът работят съвместно за здрави кости и зъби. От друга страна- калцият и магнезият работят за доброто състояние на сърдечно-съдовата система.

Почти цялото количество калций и фосфор е локализирано в зъбите и костите на човек.

прочети повече ...

Търси в статии