Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Какво значение имат минералите за здравето

Въглехидратите, мазнините, протеините и витамини­те са производни на въглерода и се наричат органични вещества. Минералите не съдържат въглерод и се опреде­лят като неорганични. Неорганичните вещества, които трябва да се приемат чрез храната в количества над 100 мг, спадат към катего­рията на минералите.

Тези пък, от които имаме нужда в количества, по-малки от 100 мг, се класифицират като микроелементи. За всеки мъж минералите и микроелементите са важ­ни колкото органичните хранителни вещества.

Калций

Калцият е необходим за нормалния растеж и развитие на костите и зъбите. Деветлесет и девет процента от запа­сите му в организма се натрупват в костите, като само един процент циркулира и участва в съсирването на кръвта, сък­ращаването на мускулите, проводимостта на нервите, про­изводството на енергия и функционирането на имунната система.

Недостигът на калций в храната във всеки момент от живота може да доведе до рязко намаляване на костните запаси, което значително може да увеличи риска от остеопороза (чупливи кости).

Физическите упражнения втвърдяват и укрепват костите, калцият се минерализира по-интензивно, затова спортистите имат по-голяма потребност от този минерал. Ако той не се съдържа в достатъчно количество в храната, тренировките могат да станат причина за неправилно кал­циране на костите, което ще ги направи по-слаби и може да се стигне до фрактури.

Храни, богати на калций:

• прясно мляко
• кисело мляко
• сирене
• зелени зеленчуци
• портокали
• хляб

В усвояването на калция от храносмилателния тракт задължително участва витамин D.

Обикновено само мал­ка част (около 40%) от приетия с храната калций се оползотворява, останалото количество се губи в червата. Не е трудно да се увеличи приемът на калций. Ако днев­но изпивате допълнително малко повече от половин ли­тър обезмаслено или полумаслено мляко, ще получите съ­щото количество калций, както и от 700 г пълномаслено мляко, но няма да обременявате организма допълнително с наситени мазнини.Високите нива калций в храносмилателния тракт са противопоказни при увеличен прием на желязо.

Фосфор

Деветдесет процента от фосфора в тялото се свързва с калция в костите. Останалата част участва в образуване­то на високоенергийни молекули, които контролират ме-таболитните реакции, свързани с изгарянето на енергия.

Повечето мъже приемат фосфор дори в по-големи от препоръчваните количества. Дефицит на фосфор могат да развият само тези, които гълтат антиациди, съдържащи алуминиев хидроокис, защото той влияе върху абсорбирането на фосфора в храносмилателния тракт.

Хлорид

Хлоридът е електролит с отрицателен заряд, който за­едно с калия (извън клетките) и натрия (вътре в клетките) контролира баланса на течности и електролити в организма. Повечето мъже консумират прекалено много сол (натриев хлорид). Би трябвало да се замислим как да намалим приема на този минерал, отколкото да се притесняваме, че може да е в недостиг. Затова е по-добре да се избягват солените храни и ястията да не се солят нито на трапезата, нито по време на готвене.

назад ...

Желязото е от жизнено значение

От жизнено значение е за производството на хемоглобин (червените кръвни телца), миоглобин (червеният пигмент на мускулите) и някои ензими.

Едва около 8% от общия прием на желязо се абсорбира и прониква в кръвния поток. Възрастен индивид със средно тегло 68 кг има около 4 г желязо в организма си.

прочети повече ...

Калций - минералът с най-голямо съдържание в човешкия организъм

Калцият и фосфорът работят съвместно за здрави кости и зъби. От друга страна- калцият и магнезият работят за доброто състояние на сърдечно-съдовата система.

Почти цялото количество калций и фосфор е локализирано в зъбите и костите на човек.

прочети повече ...

Търси в статии