Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Полезно действие на минералите: хром, мед и йод

Хром

Хромът е от голямо значение за нормалната обмяна на глюкозата, инсулина и мастните киселини, както и за растежа на мускулите. Затова той е особено важен за спортистите.

Хромът е необходим в малки количества. Заедно с ви­тамин ВЗ и триаминокиселините той участва във взаимо­действието между хормона инсулин и неговите рецептори в клетъчните стени.

Средният прием обаче е под 50 микрограма на ден, а се смята, че от него се усвояват само 2%, следователно недостигът на хром е широко разпространено състояние и се проявява със слаба поносимост към глюкозата, наблю­давана при диабетиците.

Храни, богати на хром:

•  бирена мая
•  черен пипер
•  мащерка
•  пшеничени зърна
•  пълнозърнест хдяб
•  месо
•  сирене

Мед

В много малки количества медта е необходима за правилното функциониране на много ензими в черния дроб, мозъка и мускулите. Тя участва в оползотворяването на кислорода и в производството на адреналинподобни хормони.

Медта е неделима част от производството на пиг­мента меланин, необходим за синтезиране на колагена, за поддържане на здрави кости, хрущяли, коса и кожа. Съдържащите мед ензими са важни антиоксиданти, които възпрепятстват производството на свободни радикали или ги неутрализират.

Само 30% от медта в храната се усвоява от организма, тъй като присъствието в храносмилателния тракт на неп­реработено месо, свръхколичество на витамин С, цинк и калций пречи на биологичното й оползотворяване.

Храни, богати на мед:

•  ракообразни
•  някои риби
•  ядки,
•  сухи костилкови плодове
•  сух грах и боб
•  зелени листни зеленчуци

Йод

Йодът е жизнено важен за синтезирането на тироидни хормони.
Спортистите вероятно имат нужда от по-голям прием, защото са склонни да губят почти цялото дневно количество с потта.

За попълване на недостига от йод се препоръчва кон­сумирането на йодирана сол.

Храни, богати на йод:

•  риба
•  морски деликатеси (скариди, раци)
•  водорасли
•  йодирана сол

назад ...

Желязото е от жизнено значение

От жизнено значение е за производството на хемоглобин (червените кръвни телца), миоглобин (червеният пигмент на мускулите) и някои ензими.

Едва около 8% от общия прием на желязо се абсорбира и прониква в кръвния поток. Възрастен индивид със средно тегло 68 кг има около 4 г желязо в организма си.

Хемоглобинът, който изразходва по-голямата част от желязото бива рециклиран и повторно оползотворен при заместване на кръвните клетки на интервали по 120 дни.

Желязото, свързано с протеин (феритин) се складира в организма, подобно на желязото в тъканите (налично в миоглобина), в много малки количества.

прочети повече ...

Калций - минералът с най-голямо съдържание в човешкия организъм

Калцият и фосфорът работят съвместно за здрави кости и зъби. От друга страна- калцият и магнезият работят за доброто състояние на сърдечно-съдовата система.

Почти цялото количество калций и фосфор е локализирано в зъбите и костите на човек.

При възрастните, около 20% от костния калций ежегодно се абсорбира и замества. Образуването на новите костни клетки става успоредно с разграждането на старите. Калцият и фосфорът трябва да бъдат в съотношение 2:1 в човешкия организъм.

За да може минералът да бъде абсорбиран, необходимо е наличието в организма на достатъчно количество витамин D. Препоръчителната дажба варира от 800 до 1200 мг.

прочети повече ...

Търси в статии