Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Желязото е от жизнено значение

От жизнено значение е за производството на хемоглобин (червените кръвни телца), миоглобин (червеният пигмент на мускулите) и някои ензими.

Едва около 8% от общия прием на желязо се абсорбира и прониква в кръвния поток. Възрастен индивид със средно тегло 68 кг има около 4 г желязо в организма си.

Хемоглобинът, който изразходва по-голямата част от желязото бива рециклиран и повторно оползотворен при заместване на кръвните клетки на интервали по 120 дни. Желязото, свързано с протеин (феритин) се складира в организма, подобно на желязото в тъканите (налично в миоглобина), в много малки количества.

Дневната дажба е 10-15 мг за възрастни и 30 мг за бременни жени. За един месец жените губят два пъти повече желязо в сравнение с мъжете. За асимилацията на желязо са необходими мед, кобалт, манган и витамин С. От своя страна желязото е необходимо за правилния метаболизъм на В-витамините.

Полезни ефекти: Подпомага растежа. Увеличава съпротивителните сили на организма. Лекува и предпазва от анемия, предизвикана от недостиг на желязо. Възстановява добрия тонус на кожата.
Болести при недостиг: Анемия.

Естествени източници: Свински черен дроб, говежди бъбреци, сърце и черен дроб, нишесте, брашно, изсушени праскови, червено месо, жълтък, стриди, ядки, фасул, аспержи, меласа, овесено брашно.

Токсичност: Рядко се наблюдава подобен ефект при здрави индивиди. Прекалено високите дози обаче могат да се окажат рисковани за децата. При индивиди с идиопатична хроматоза съществува генетично обусловен засилен риск от прекалено високи нива на желязо.

Врагове: Фосфопротеините в яйцата и фитатите в безквасните пълнозърнести житни храни намаляват наличността на желязо в организма.

Съвети: За жените се препоръчва целина или хемоглобинова добавка. Ако гълтате ежедневно аспирин, вероятно ще се нуждаете от повече желязо. Редовните консуматори на кафето и чая трябва да знаят, че ако поглъщат големи количества от тези напитки, много е вероятно абсорбцията на желязо да бъде намалена.

назад ...

Калций - минералът с най-голямо съдържание в човешкия организъм

Калцият и фосфорът работят съвместно за здрави кости и зъби. От друга страна- калцият и магнезият работят за доброто състояние на сърдечно-съдовата система.

Почти цялото количество калций и фосфор е локализирано в зъбите и костите на човек.

прочети повече ...

Полезно действие на минералите: хром, мед и йод

Хром

Хромът е от голямо значение за нормалната обмяна на глюкозата, инсулина и мастните киселини, както и за растежа на мускулите. Затова той е особено важен за спортистите.

Хромът е необходим в малки количества. Заедно с ви­тамин ВЗ и триаминокиселините той участва във взаимо­действието между хормона инсулин и неговите рецептори в клетъчните стени.

прочети повече ...

Търси в статии