Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Две-трети боб и зеленчуци в чинията

Борбата с излишните килограми и заседналия живот е задача номер едно за профилактика срещу злокачествените заболявания . Затлъстяването променя хормоналния баланс и създава условия за натрупване на мастноразтворими канцерогени. Доказателствата в тази посока са се увеличи през последните години.

Затова в чинията ни само 1/3 трябва да е месо (за предпочитане пилешко или риба), а 2/3 - бобени, зърнени храни и зеленчуци.

Това е правилото за здраве и защита от рак на проф. Стефка Петрова, национален консултант по хранене и диететика. Вредни в големи количества били според Световния фонд за изучаване на рака червените меса (свинско, телешко, агнешко, овче и говеждо), както и саламите, особено ако са пушени. Препоръките на световните асове в храненето е сготвеното червено месо да се ограничи до 500 грама седмично. Това значи не повече от 3 пържоли например.

Малко уиски помага за кръвоносната система, пази от проблеми със сърцето. Така препоръчват повечето лекари. Това обаче не се отнася за злокачествените заболявания, категорична е проф. Петрова. Прекаляването с чашката може да провокира рак на устата,фаринкса, ларинкса, хранопровода, жлъчния мехур, черния дроб, дебелото черво и гърдата.

Проф. Петрова подкрепя препоръката за консумацията на 10 вида плодове и зеленчуци. “Ако за добро здраве необходимата доза е поне по 400 грама на ден, то за протекция от ракови заболявания количеството трябва да е двойно.” Българите обичаме плодове и зеленчуци и средно през лятото и есента ядем по 700 грама.

Категорични доказателства за защитно действие срещу тумори има и за бобовите храни, традиционни за българската кухня. Същото важи и за обикновеното и брюкселското зеле, броколи и карфиол.

Препечената филийка няма да ни убие. Истина е обаче, че прегарянето на белтъчни, въглехидратни храни и мазнини качва риска от рак, защото при тези процеси се образуват канцерогенни вещества.

Трябва до минимум да намалим и солта,която създава почва за злокачествени заболявания на стомаха.

Не трябва да си мислим също, че колкото повече поемаме полезни неща, толкова по-добре. Така е например с бета-каротенът, който по принцип е вещество с антиканцерогенно действие. Поема ли се обаче в големи количества като добавка, се смята, че може да увеличи риска от рак на белия дроб при пушачи.

“Най-добре е на пазар да не отиваме гладни. Първо трябва да минем през щандовете с плодовете и зеленчуците, след това през пълнозърнестия хляб, рибата и пилетата. Чак накрая можем да се спрем на местата с изкушенията”, шегува се специалистката по хранене.

назад ...

Пшеницата - маскираният убиец

Пшеницата - маскираният убиец
Уилям Дейвис

Знаете ли, че консумирането на две филийки пълнозърнест хляб може да увеличи кръвната ви захар много повече, отколкото това правят две лъжички бяла захар?

Провокативен здравен пътеводител за това как, като изключим пшеницата и тестените изделия, дори така наречените полезни пълнозърнести продукти от хранителния си режим, ще постигнем идеалното тегло, ще се избавим от нежеланите и нелицеприятни тлъстини и още по-важното - от широка гама здравословни проблеми!

прочети повече ...

Сокът също е вреден

Като се има предвид пороя от предупредителна информация за солените, мазни и сладки храни, може би си мислите, че изцяло естествените, неподправени плодови сокове биха компенсирали за нездравословната ви диета.

Но сега излиза, че дори тези напитки са вредни за нас.

Въпреки, че гледаме на тях като на здравословни алтернативи на газираните напитки, шейковете и плодовите сокове са всъщност "нова опасност" в борбата срещу затлъстяването, според диетолозите.

прочети повече ...

АРХИВ

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Търси в статии