Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Манго е най-консумираният плод в света

Хората по света ядат манго десет пъти повече от ябълки и три пъти повече от банани. Българите ядат малко манго, вероятно защото не са запознати с полезните му качества.

Манго (Mangifera) е плодът на дървото манго, род тропическо растение от семейство Смрадликови (Anacardiaceae). Култивирано е през ІV-V век пр. н.е в Индия. Пет века по-късно е разпространено в Африка, а по време на колониалния период се появява и в Америка. Походът на Александър Македонски разпространява мангото и в Европа.

Плодовете на огромното дърво (достига около 35-45 метра) узряват бавно – за 3 до 6 месеца, преминавайки през зелен, жълт, оранжев до червен цвят. Тъй като се бере зелено, мангото остава неравномерно оцветено.

Съществуват над 1000 сорта манго, но най-популярният е Mangifera indica.

Най-големите производители и износители на манго за Европа са Тайланд, Китай, Пакистан, Индонезия, Виетнам, Бангладеш и други азиатски страни. В Бразилия и Мексико също се произвеждат и изнасят огромни количества манго. В Индия има свръхконсумация на манго и почти не се изнася в други държави.

Манго е най-консумираният плод в света. Половината от световното производство на плодове са мангота. В България го пренебрегваме. Дали защото не сме запознати с полезните му качества, не знаем как да го консумираме или просто защото не харесваме вкуса му, но манго все още не е навлязло масово в менюто на българина.

Защо мангото е толкова популярно по света?

Манго - хранителни качества

Мангото е изключително богато на витамините С и провитамин А (бета-каротин) и добър източник на почти всички витамини. Мангото съдържа големи количества калий и мед, както и малки дози от почти всички минерали. Мангото е отличен източник наантиоксиданти – каротиноиди, полифеноли, флавоноиди, кетахини, танини и т.н. Манго може да се консумира прясно, консервирано, сушено, в десерти и конфитюри, на сок или нектар, като гарнитура на месо и риба.  
Хранителни стойности в 100 г манго: 66 ккал, 0,6 г белтъчини, 0,4 ненаситени мазнини, 15 г въглехидрати и 2 г фибри.

Манго - здравословни качества

Манго подобрява дейността на бъбреците и на стомашно-чревния тракт.
Манго защитава кожата от вредните външни въздействия и я поддържа свежа и гладка.
Манго укрепва стените на кръвоносните съдове и предпазва от сърдечносъдови заболявания.
Манго нормализира кръвното налягане.

Манго в диетата

Мангото не съдържа наситени мазнини и холестерол. Има среден гликемичен индекс (56). Мангото засища и стимулира храносмилането. Всичко това прави манго идеална съставка за повечето диети, без да се прекалява с количеството, защото е богато на въглехидрати.

Как да изберем и съхраним манго?

Избирайте манго с жълтеникаво-червен цвят, полумеко, с гладка повърхност. Зелените петна по мангото означават, че не е узряло, а черните, че е презряло. Узрялото манго съхранявайте в хладилник, а неузрялото оставете да доузрее при стайна температура. 

Манго е изключително полезен плод с уникален вкус. Лесно е за откриване в търговската мрежа, при това на прилични цени. Манго заслужава място в хранителното ни меню.

назад ...

Пшеницата - маскираният убиец

Пшеницата - маскираният убиец
Уилям Дейвис

Знаете ли, че консумирането на две филийки пълнозърнест хляб може да увеличи кръвната ви захар много повече, отколкото това правят две лъжички бяла захар?

Провокативен здравен пътеводител за това как, като изключим пшеницата и тестените изделия, дори така наречените полезни пълнозърнести продукти от хранителния си режим, ще постигнем идеалното тегло, ще се избавим от нежеланите и нелицеприятни тлъстини и още по-важното - от широка гама здравословни проблеми!

прочети повече ...

Сокът също е вреден

Като се има предвид пороя от предупредителна информация за солените, мазни и сладки храни, може би си мислите, че изцяло естествените, неподправени плодови сокове биха компенсирали за нездравословната ви диета.

Но сега излиза, че дори тези напитки са вредни за нас.

Въпреки, че гледаме на тях като на здравословни алтернативи на газираните напитки, шейковете и плодовите сокове са всъщност "нова опасност" в борбата срещу затлъстяването, според диетолозите.

прочети повече ...

АРХИВ

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Търси в статии