Анкета

Според вас вегетарианството решение ли е на проблема със затлъстяването?

Диетичният хляб не е диетичен

Миналата година земеделският министър Мирослав Найденов призова зърнопроизводителите да месят хляб от хлебна пшеница, а не от фуражна и подобрители, която им излиза малко по-евтина, но едва ли прави хляба много по-евтин.

А пък от асоциация "Активни потребители" твърдят, че диетичните хлябове не са диетични, а тези за диабетици са с най-много захари.

Калоричната стойност, съдържанието на фибри, сол и захари, обявени на опаковките на популярни марки диетични хлябове, не съответстват на реалното съдържание на продуктите, показват проведени от асоциацията тестове.

Анализите на 12 марки диетичен хляб са извършени в специализирана лаборатория във Варна.

Според резултатите обявените енергийни стойности върху етикетите на всички от тях са по-ниски от реално установените, а разликата между белите и "черните" хлябове (типови, ръжени, пълнозърнести и т.н.) не е голяма.

За много потребители със здравословни проблеми или на специална диета обаче е изключително важно да знаят точните калории и състава на консумираната от тях храна.

От асоциацията отбелязват, че важният показател за диетичното хранене е съдържанието на влакнини (фибри), и определят като "мит" убеждението, че от "тъмните" хлябове се отслабва, тъй като съдържат по-малко калории.

Лабораторните тестове разкриват и занижено съдържание на фибри при въпросните хлябове, не само в сравнение с обявеното на етикета, но и спрямо европейските стандарти.

В анализираните продукти средното количество фибри е 1,02 г на 100 г хляб, докато при проведен подобен тест в Холандия е установено съотношение е 5,1:100 г, т.е. близо пет пъти по-високо. Българският хляб с най-високо установено съдържание на влакнини съдържа 3,18% фибри, което е доста по-малко от обявеното на етикета.

Лабораторните анализи са отчели и високо съдържание на остатъчна пепел в продуктите, което според специалистите може да се обясни с влагането на много сол и други добавки (например утайка от кафе), които обикновено целят да подобрят естетическия вид на хляба.

Без никаква логика, най-високо съдържание на захари в теста е установено в хляб с надпис "за диабетици".

Препоръчителното количество сол не трябва да надвишава повече от 6 г на ден, като се има предвид, че хлябът допринася за 1/3 от консумацията й. Етикетите на хляба обаче дават малко насоки в това отношение, тъй като производителите не се задължени да изписват количеството сол върху тях.

Тестовете на потребителските организации в Европа показват, че количеството сол в хляба в съответните страни е било чувствително намалено през последните години в резултат на настойчивите им кампании.

Голяма част от производителите изписват върху етикетите си и че фирмите им са сертифицирани по ISO - напр. 9001:2000. От "Активни потребители" подчертават, че това не е сертификация за качество на продуктите, а на производствения процес и вътрешно фирмената организация.

Според експертите поставянето на такива надписи не е разрешено дори от самия стандарт, защото създава подвеждащо впечатление у потребителите.

Източник: Вести.бг

назад ...

Пшеницата - маскираният убиец

Пшеницата - маскираният убиец
Уилям Дейвис

Знаете ли, че консумирането на две филийки пълнозърнест хляб може да увеличи кръвната ви захар много повече, отколкото това правят две лъжички бяла захар?

Провокативен здравен пътеводител за това как, като изключим пшеницата и тестените изделия, дори така наречените полезни пълнозърнести продукти от хранителния си режим, ще постигнем идеалното тегло, ще се избавим от нежеланите и нелицеприятни тлъстини и още по-важното - от широка гама здравословни проблеми!

прочети повече ...

Сокът също е вреден

Като се има предвид пороя от предупредителна информация за солените, мазни и сладки храни, може би си мислите, че изцяло естествените, неподправени плодови сокове биха компенсирали за нездравословната ви диета.

Но сега излиза, че дори тези напитки са вредни за нас.

Въпреки, че гледаме на тях като на здравословни алтернативи на газираните напитки, шейковете и плодовите сокове са всъщност "нова опасност" в борбата срещу затлъстяването, според диетолозите.

прочети повече ...

АРХИВ

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Търси в статии